Sådan skriver du en jobansøgning

Få tips og tricks til at skrive en effektiv jobansøgning og øge dine chancer for at få drømmejobbet

At skrive en god jobansøgning, eller et følgebrev, kan være en svær opgave for de fleste. En jobansøgning skal målrettes helt rigtigt til den enkelte virksomhed og deres stillingsopslag. Lad derfor være med at kopiere dine egne ansøgninger og tidligere tekster da det ofte ikke kan hjælpe dig.

Hvordan skriver man en jobansøgning?

jobansøgning

Alle ansøgninger er forskellige men der er alligevel visse principper og gode råd, som du kan følge for at optimere din ansøgning mest mulig, og gøre den endnu bedre:

1. Undersøg jobbet og virksomheden, så du kan henvende dig til dem

Noget af det vigtigste i en jobansøgning, går ud på at tale helt specifikt til virksomheden og deres udfordringer, så du kan koble dine erfaringer og kompetencer som løsningen til virksomhedens udfordringer. Det kan godt virke abstrakt, men du kan komme langt ved at sætte dig mere ind i virksomheden og undersøge dem nærmere.

Læs derfor om virksomheden på deres egne sider, LinkedIn, og hos nyhedsmedier, hvis der er historier om dem. Find ud af hvilke produkter de laver, hvem deres målgrupper er, hvordan deres udviklingsplaner ser ud, samt deres umiddelbare udfordringer.

Her er det også vigtigt at kigge specifikt på den funktion, som de mangler igennem deres stillingsopslag. Det er den rolle, som du søger om at udfylde, så sørg defor at tale dig selv ind i jobbet ved at bruge nogle af de samme formuleringer og kompetencer, som bliver brugt i jobopslaget. 

På denne måde kan du bringe dig selv op som en mere relevant kandidat til jobbet og til at løse virksomhedens udfordringer generelt. At være velinformeret omkring virksomheden og jobbet vil også komme dig til gode ved en eventuel jobsamtale.

2. Brug et godt sidehoved til din ansøgning

De fleste tekstprogrammer giver dig mulighed for at sætte en header op med et professionelt udseende. Af relevant information kan du have din egen kontaktinformation stående, virksomhedens navn, og datoen for din ansøgning. 

Du kan yderligere have andet information med som din professionelle titel, adresse, og eventuelle links til professionelle websites. De sidstnævnte detaljer er ofte ikke lige så vigtige, og du skal også være opmærksom på, at dit sidehoved ikke bliver for overfyldt med information.

3. Hav styr på formattet

Formattet af dit følgebrev er en essentiel faktor for at gøre din ansøgning letlæselig og give overblik for andre. Forsøg derfor at strukturere din ansøgning i afsnit, helst 3 afsnit. Du kan på denne måde bruge underoverskrifter til at introducere hvert enkelt afsnit og have et overordnet budskab i hvert afsnit.

Det første afsnit af en god ansøgning giver en god introduktion af dig selv. Her kan du fange læserens opmærksomhed ved at vise dit engagement, dine erfaringer, uddannelse, kompetencer, og hvorfor du passer godt til den ansøgte stilling. Giver du et godt førstehåndsindtryk allerede her, så vil resten af din ansøgning også være meget mere fængende og blive læst mere grundigt igennem.

I det andet afsnit kan du uddybe mere på, hvorfor dine evner og kompetencer er relevante for det job, som du ansøger til. Det er især her hvor det er vigtigt, at du målretter dine færdigheder til virksomhedens problemer og bruger den information, som du har indsamlet om dem. Prøv også at benytte et lignende sprogbrug og vendinger som i stillingsopslaget, da det kan give et bedre indtryk af dig som et match til jobbet.

Det tredje afsnit skal vise hvordan du kan hjælpe virksomheden fremover og skabe værdig for dem. Her kan du overveje, hvilke udfordringer virksomheden har eller kan få på sigt, og vise dig som en mulighed løsning eller hjælp til disse. Du får mest ud af din ansøgning ved virkelig at vise virksomheden, at du er den rette til præcist dette job fremfor et hvilket som helst andet.

Til sidst i dit følgebrev kan du med fordel afslutte med et såkaldt "call to action", hvor du opsummerer på hvorfor du er det bedste match til jobbet, og hvorfor det giver mening at hyre dig. Pas på med ikke at være for anmassende og undgå at komme med direkte ordrer. 

Hvad skal du undgå i en jobansøgning?

Ligesom der er mange ting som kan løfte en jobansøgning og gøre den god, så er der også visse ting som er ligeså vigtige at undgå. Disse kan enten være med til at gøre din ansøgning irrelevant, svær at læse, eller decideret uinteressant. Her er nogle eksempler på ting, som du helst skal undgå at have med:

1. Undgå stavefejl og dårlige formuleringer

Det er utroligt vigtig at fremstå professionel og grundig, når du søger en stilling. Her kan stavefejl og sjusket arbejde hurtigt få dig til at fremstå useriøs i øjnene på mange arbejdsgiver. Læs derefter dine ansøgninger godt igennem og brug relevante stavekontroller. Husk især at tjekke, at du har skrevet virksomhedens og stillingens titel korrekt.

2. Lav ikke en kopi af dit CV

Din ansøgning skal handle mere om, hvordan du passer ind til en bestemt virksomhed og en jobfunktion. Undgå derfor at lave en opremsning af dine erfaringer og uddannelse, som de står skrevet i dit CV. Forsøg mere at tage en vinkel fra virksomhedens side i din ansøgning, hvor du taler til deres behov og hvordan dine kompetencer er relevante for netop de ting, som virksomheden søger og har brug for.

3. Skriv ikke for meget om dig selv

Vær forsigtig med for mange formuleringer, hvor du henviser til dig selv. Undgå især at bruge “jeg” for meget, og for mange sætninger med dette ord. Det er mere vigtigt at snakke til virksomhedens behov fremfor kun at fortælle om dig selv.

4. Nævn ikke andre igangværende ansøgningsprocesser

Du skal helst få det til at fremstå, at du søger dit drømmejob, når du sender en ansøgning til en virksomhed. Undgå derfor at nævne eller referere til andre job og ansøgninger, som du eventuelt er i gang med at søge samtidigt.

5. Undgå at bringe fokus på manglende erfaringer

Du skal ikke lyve om dine kompetencer i en ansøgning. Men har du ikke alle de erfaringer og kompetencer, som virksomheden søger i et stillingsopslag, så skal du undgå at nævne dette direkte. Udelad at snakke om hvordan du kan løser ting på trods af manglende erfaring eller noget lignende dette.

Har du brug for hjælp til at målrette din ansøgning til et specifikt opslag, eller ønsker du mere hjælp til at gøre dit sprog og din ansøgningsprocess skarpere, så kan du finde hjælp til at skrive ansøgninger med Handyhand. Her kan du hurtigt og let lægge en opgave op, så du kan finde den rette hjælp til din jobsøgningsprocess eller til din LinkedIn profil.

Sådan skriver du en skarp ansøgning

FAQ - ofte stillede spørgsmål

  • Som udgangspunkt vil de fleste virksomheder helst have en ansøgning på blot én side, nogle gange lidt mindre. De fleste har ikke tid til at læse en længere roman, så sørg i stedet for at gøre din ansøgning mere målrettet og præcis på færre ord, fremfor at skrive store opgaver.

  • Nej, din ansøgning skal være præcist og specifikt målrettet til den enkelte virksomhed og deres stillingsopslag. På dit CV kan du ofte godt genbruge visse elementer, som opsætningen og information om dig selv og dine erfaringer. Men på din ansøgning er du nødt til at skrive en ny og specifik tekst hver gang.

  • Nej, det er ikke særlig hensigtsmæssigt. Du kan tit afslutte en ansøgning med, at du har referencer og disse kan eftersendes ved efterspørgsel. Så kan arbejdsgiveren selv beslutte, om de ønsker dem tilsendt.

  • Det kan være svært at skrive en god ansøgning. Du skal vinkle den efter virksomheden og stillingsopslaget og bruge ansøgningen til at svare på, hvordan du kan løse virksomhedens problemstillinger og passe ind i jobfunktionen. Dette skal du gøre uden at tale for meget om dig selv, uden at opliste dine erfaringer uden at uddybe, og ved at bruge virksomhedens eget sprogbrug og værdier. Du kan få hjælp til at få mere styr på disse ting og principper ved at benytte Pinploy, finde inspiration online, eller få respons fra andre omkring dig.

Skrevet af

Relaterede artikler