dansk

Hvor meget koster rengøring?

Pris guide

280 - 2.040 kr.

Lav

280,-

Median

460,-

Høj

2.040,-

Før du ansætter rengøringshjælp, er det en god idé at blive fortrolig med priserne for husrengøring i dit lokalområde. På den måde ved du, at du får arbejdskraft til en rimelig pris.

Et standardhus med 3 soveværelser koster normalt mellem 315-620 DKK, men det kan være, at din rengøringshjælp tager mere eller mindre. Omkostningerne for husrengøring afhænger af hvor du bor, hvilke slags opgaver du har brug for hjælp til, og hvor lang tid det sådan ca. tager at udføre opgaven.

Denne prisvejledning til rengøring af hjemmet vil gennemgå alt, hvad du behøver at vide om rengøringsomkostninger i Danmark, baseret på data fra tusindvis af afsluttede rengøringsopgaver. I slutningen af vejledningen, skal du meget gerne have en klar idé om hvilken pris, du kan forvente at betale for almindelige rengøringsopgaver i dit hjem.

Priser for husrengøring for forskellige typer af rengøring

Priserne for rengøring af huse afhænger af ​​hustype, opgaverne du ønsker udført, samt hvor meget arbejde der er involveret i førnævnte. Vi har gennemgået alle vores seneste rengøringsopgaver, som er lagt ud på markedet, for at give dig omtrentlige prisvejledninger for hver.

RengøringsservicePrisguideRengøringsservicePrisguide
Lejlighedsrengøring270-675 DKKGulvvask135-225 DKK
Tæpperens270-900 DKKIndflytningsrengøring225-675 DKK
Rengøring af loft225-900 DKKOvnrens135-675 DKK
Rengøring af sofa180-900 DKKEmhætterengøring135-450 DKK
Udflytningsrengøring450-1125 DKKForårsrengøring315-1935 DKK
Gulvvask135-540 DKKRengøring af fliser og fuger225-900 DKK
Køleskabsrengøring90-225 DKKVinduespudsning135-675 DKK

Hvilke faktorer påvirker omkostningerne for rengøring af dit hus?

woman cleaning

Som du kan se i de ovenstående prisvejledninger, kan omkostningerne for forskellige tjenester undertiden variere. Her er de faktorer, som kan øge eller sænke prisen på det arbejde, du skal have udført:

  • Der er forskel på, om det er en mindre opgave, der tager en time, eller en, der kan tage en hel dag
  • Antallet af soveværelser
  • Antallet af badeværelser
  • Hvor mange m2 dit hjem er
  • Hvor grundig rengøringen er (forvent at betale mere, hvis du har brug for en grundigere rengøring)
  • Alt ekstra, der skal rengøres (som ovn, skabe, vinduer, tæpper)
  • Om du selv står for udstyr
  • Din lokation
  • Hvor svært eller let det er at få adgang til og gennemføre arbejdet
  • Hvor hurtigt du har brug for at få opgaven løst
  • Om du har brug for rengøringen i en weekend eller på en hverdag

Gennemsnitlige timepriser for husrengøring i Danmark

Den gennemsnitlige timepris for en rengøringshjælper afhænger af, om de er ansat (og deres arbejdsgiver dækker deres udgifter, skat mv.), eller om de er selvstændige. Nedenfor ses et udvalg af priser for ansatte rengøringshjælpere:

 Timepris, hverdageTimepris, helligdage
Prisniveau 190 DKK230 DKK
Prisniveau 295 DKK235 DKK
Prisniveau 3100 DKK250 DKK

Men selvfølgelig gælder disse priser ikke for dig, medmindre du planlægger at ansætte din rengøringshjælp på fuld tid. Du vil sandsynligvis hyre din rengøringshjælp som entreprenør til at komme ind i dit hjem i et par timer en enkelt gang eller jævnligt hver uge eller lignende. Dette betyder, at rengøringshjælperne bliver nødt til at opkræve højere satser, fordi de dækker deres egne udgifter, herunder:

  • Deres løn
  • Skat
  • Forsikring
  • Rejseudgifter
  • Rengøringsmidler
  • Og mere!

Meget af tiden skal din rengøringsassistent opkræve dig dobbelt eller tredobbelt af standardprisen, for at dække omkostningerne forbundet med at drive deres egen virksomhed. Dette betyder, at du kan forvente at betale omkring 180-270 DKK i timen for en rengøringshjælper. Så når du lægger dit budget i forhold til en opgave, skal du prøve at estimere det omtrentlige antal timer, det vil tage, og derefter gange det med mindst 180 DKK.

Har jeg brug for at ansætte en rengøringshjælper?

Ikke alle ønsker eller har brug for en rengøringshjælp. Men her er to hovedårsager til, at du måske vælger at ansætte en:

  1. For at sikre dig, at du også har tid til dine fritidsaktiviteter
  2. For at få et ekstra par hænder til at hjælpe med at afslutte en stor eller vanskelig opgave (som eksempelvis en hovedrengøring i forbindelse med en udflytning)

Der er mange andre grunde til at ansætte en rengøringsassistent, men generelt vil det at ansætte en rengøringshjælp hjælpe dig med at få ordnet flere ting på kortere tid. Når du ser på det på den måde, hjælper det dig med at finde ud af, hvad din rengøringsassistent er værd at betale.

Hvad følger med i en standard rengøring?

Når du bestiller en rengøringshjælper til dit hus, tager en standardrengøring normalt omkring 2 timer (afhængigt af størrelsen på dit hjem) og inkluderer følgende tjenester:

  • Støvsugning og gulvvask
  • Aftørring af alle møbler og synlige overflader
  • Tømning af dine skraldespande
  • Rengøring af dit brusebad, badekar og toilet
  • Vask af snavset service i køkkenvasken

Opgaver, du kan give til din rengøringshjælper

Du behøver ikke at holde dig til standarden, hvis du har brug for ekstra hjælp rundt i huset. Andre opgaver, du muligvis beder din rengøringshjælper om at udføre, er:

Hvilke type tjenester vil en rengøringshjælper ikke udføre?

  • Vedligeholdelsesopgaver - som at afkalke dine badeværelsesfliser
  • Renoveringsopgaver - som at male vægge
  • Arbejde udenfor - som at klippe, feje, luge eller rengøre tagrenderne

Du bliver nødt til at ansætte en handymanmaler eller gartner til disse opgaver. Men hvis du vil have en person til at tage sig af det hele, kan du altid angive dette, når du indsender din opgave. Du kan jo være heldig at finde en dygtig rengøringshjælper, som kan hjælpe dig med andre opgaver.

Sådan opretter du din første rengøringsopgave

Klar til at oprette din første opgave? Det er super nemt.

Her er hvad du kan medtage i din beskrivelse af opgaven:

  • Tid/dato og budget
  • Beliggenhed
  • Antal værelser/badeværelser og omtrentlige størrelser
  • Type af rengøring
  • Er det en dybdegående rengøring eller standard rengøring?
  • Er opgaven sandsynligvis udfordrende eller tidskrævende?
  • Er der rengøringsmidler og lignende til rådighed?
  • Er der tale om en engangsopgave eller regelmæssig rengøring?

Jo mere info du inkluderer, jo nemmere bliver det for din rengøringshjælper at prissætte opgaven og give dig et passende tilbud.

Hvor meget koster en grundig rengøring?

En grundig rengøring kræver normalt ekstra tid fra din rengøringshjælper, hvorfor du kan forvente, at betale op til det dobbelte af deres normale rengøringspriser. Derfor kan du forvente at betale mindst 630 DKK for en 4 timers grundig rengøring af et 3-værelses hus. Dette vil omfatte alle de sædvanlige rengøringsopgaver, inklusiv opgaver såsom:

  • Vinduespudsning
  • Organisering af hylder og skabe
  • Aftørring af emhætte
  • Rengøring af ovn 
  • Rengøring af køleskab/fryser

En grundig rengøring anbefales, når du har brug for en forårsrengøring, eller en gang i kvartalet mellem dine standardrengøringer.
 

FAQ

  • Timeprisen på en rengøringshjælper afhænger af mange faktorer, herunder lokation, dygtighed, efterspørgsel og erfaring. En standard timepris for rengøring i Danmark er alt fra 100 – 270 DKK i timen.

  • Ja. Normalt opkræver rengøringshjælperen en højere pris for rengøring i forbindelse med udflytning, da en sådan rengøring ofte kræver mere tid. En ordentlig udflytningsrengøring er dog værd at betale for, fordi det betyder, at det er mere sandsynligt, at du får det meste af (eller endda hele) dit depositum tilbage.

  • Ja. Normalt opkræver din rengøringshjælper mere for større huse eller huse i flere etager. Hvis dit hjem er beliggende i et indre byområde med begrænset adgang til parkering, kan din rengøringshjælper opkræve et gebyr.

  • Prisen for en husrengøring i et standardhus med 3 soveværelser ligger normalt mellem 320 – 630 DKK for 2 timers rengøring. Dette vil normalt omfatte støvsugning af gulve / mopning, rengøring af badeværelser, tømme affald samt aftørre køkken / bordoverflader.

  • Det er super vigtigt at betale dit rengøringshjælper en rimelig pris, som kompenserer dem for den tid de har brugt på rengøringen, rejse og alt udstyr, de har med sig. Husk, at de også skal betale skat, benzin og andre udgifter med det beløb, de får betalt. Det fantastiske med vores markedsplads her på Pinploy er, at din rengøringsassistent kan indstille deres egen sats og kun acceptere de opgaver, som de vil udføre.

Det tager mindre end 2 minutter og er gratis.